Owocowa przygoda

 

Jednym z pierwszych zadań, które zostało już zakończone było wykonanie grupowych prac plastycznych pt. Owocowa przygoda.
Maluchy: Jagódki, Jeżynki i Malinki (takie nazwy posiadają nasze żłobkowe grupy) z zapałem przystąpiły do dwutygodniowego cyklu zajęć, którymi głównymi bohaterami były owoce (do grupy Malinek zakradły się też… warzywa psst!).
Podczas codziennych zajęć dzieci, na miarę swoich możliwości, poznawały ich nazwy oraz walory wzrokowe, smakowe i zdrowotne. Określały ich kształt, kolor, wielkość a także smak. Wysłuchały 1,5 minutowego Śpiewającego przepisu na sałatkę owocową (link: https://www.youtube.com/watch?v=DLzrzL25moQ).
Nie zapominały również o konieczności umycia ich przed jedzeniem.
Próbowały odgadywać nazwy owoców na podstawie zagadek, np.:
Ma kształt żarówki, lecz wcale nie świeci,
gdy jest dojrzała zjadają ją dzieci. (gruszka)
Żółty owoc wszyscy znacie,
sok jego smakuje w herbacie.
Kwaśny aż wykrzywia usta,
lecz bywają różne gusta. (cytryna)
Co to za owoc: tu i tam liście,
a między nimi wiszą kiście.
Kuleczki maleńkie, soczyste i słodziusieńkie. (winogrona)
Choć bardzo dojrzały, zielony jest cały.
Olbrzymi jak głowa.
Słodki miąższ czerwony w swym wnętrzu chowa. (arbuz)
Kwaśne, rumiane, ogonek posiada.
Kiedy jest dojrzałe to na ziemię spada. (jabłko)
Żółciutkiej skórki tego owocu,
gdy go obierasz nie spuszczaj z oczu.
Ta skórka groźna jest niesłychanie,
łatwo się można poślizgnąć na niej. (banan)
(w celu ułatwienia odpowiedzi na zagadki opiekunki pokazywały owoce lub ich ilustracje)
oraz wysłuchały kilku wierszy o tematyce owocowej, m. in. wiersz Jana Dmochowskiego „Jedz owoce”:
Chcesz być zdrowy jedz owoce
bo owoce dobra rzecz
jeśli będziesz jadł codziennie
dobre zdrowie będziesz mieć.
Jabłko, gruszkę czy banana
zjadaj sobie co dzień z rana
do obiadu soczki brał
byś do nauki siły miał.
A gdy będziesz trochę chora
to cytrynkę zjedz z wieczora.
Jedz owoce tak codziennie
żeby zdrowie mieć niezmienne
i pamiętaj zawsze myć
żeby długo, zdrowo żyć.
Najmłodsza grupa Jagódek przygotowała pracę plastyczną pn. „Kompot w słoiku”. Do wcześniej przygotowanej sylwety słoika dzieci przyklejały rozmaite owoce. W ten sposób dzieci dowiedziały się jak „powstaje” kompot. Hmmm… ale to tylko praca plastyczna! Na szczęście niezawodny Pan Grześ – nasz kucharz przygotowuje na co dzień ten prawdziwy, pyszny, mocno owocowy!
Średnia grupa Jeżynek utworzyła „Owocowy pociąg”. Każde dziecko wylosowało opaskę na główkę z sylwetą owocu. Zadaniem każdego dziecka było odszukanie na dywanie „swojego owocu” i przyklejenie go do wagonika pociągu. Gwiżdżący owocowy pociąg słychać było w całym żłobku! A może pociąg ten zasili naszą żłobkową kuchnię?
Najstarsze dzieci Malinki stworzyły wirtualny „Sklep owocowo-warzywny”. Do odpowiednio oznaczonych skrzynek musiały posegregować „rozbrykane” owoce i warzywa. Te smakowite skrzyneczki też do żłobkowej kuchni?

 W celu utrwalenia nazw i cech charakterystycznych poszczególnych owoców opiekunki wielokrotnie powtarzały je. Dzieci starsze chętnie włączały się do słownego opisu.
 Maluszki codziennie spożywają porcję owoców i warzyw. Niezawodny pan Grześ przygotowuje dla nas przepyszne surówki i… owocowe sałatki, które uwielbiamy bo sałatka owocowa smaczna jest i zdrowa!!!

 

 

Mali odkrywcy

Pysznie, zdrowo, kolorowo...

rodzinny konkurs świąteczny

Dzień Wymarzonego bohatera

Owocowa Przygoda

Dzień Wymarzonego Bohatera

 

20 marca br. przystąpiliśmy do realizacji kolejnego zadania ujętego w projekcie „Bezpieczny i przyjazny żłobek” pn. Dzień Wymarzonego Bohatera.

Dzieci z grupy Jagódki i Malinki w tym dniu miały na sobie koszulki z wizerunkami ulubionych bohaterów natomiast Jeżynki przeobraziły się w bohaterów znanych z „Psiego patrolu” – wszystkie dzieci otrzymały opaski na główki. Maluszki słuchały krótkich opowiadań o poszczególnych bohaterach. Przyniosły również książeczki o nich i wszystkie miały możliwość obejrzenia ich. Rozmaitymi  technikami (pod czujnym okiem swoich Pań) wykonywały prace plastyczne z ulubieńcami w roli głównej. Jeżynki urządziły teatr cienia…

W tym dniu nie zabrakło zabaw i tańców przy skocznej muzyce. Uwieńczeniem działań była sesja fotograficzna w każdej grupie. Zapraszamy do galerii zdjęć…


 

 

RODZINNY KONKURS ŚWIĄTECZNY (EDYCJA WIELKANOCNA)

 

RODZINNY KONKURS ŚWIĄTECZNY (EDYCJA WIELKANOCNA)

Tegoroczny Rodzinny Konkurs Świąteczny (edycja Wielkanocna) pięknie wpisał się w realizację projektu „Bezpieczny i przyjazny żłobek”.

Wzorem ubiegłych edycji wszystkie Dzieci i Ich bliscy – Rodzice, Rodzeństwo, Dziadkowie zostali zaproszeni do udziału w ww. konkursie.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Wszyscy z zapałem przystąpili do wykonywania prac konkursowych, które dostarczyli do żłobka. Prace zostały zaprezentowane w holu -  Pracownicy przygotowali wernisaż połączony z oceną punktową prac.

Wyłoniono zwycięzców:

Wyniki

Rodzinnego Konkursu Świątecznego

/edycja Wielkanocna 2024/

SYMBOLE WIELKANOCNE

ZAJĄCZEK/ BARANEK/ KURCZACZEK

I    miejsce      Pawełek (gr. Malinki)

II   miejsce      Nadia (gr. Jagódki)

III miejsce      Milenka (gr. Jeżynki)

STROIK WIELKANOCNY

I  miejsce        Tymonek (gr. Jagódki)

II miejsce        Ignaś (gr. Jeżynki)

III miejsce      Pawełek (gr. Malinki)

PALMA WIELKANOCNA

I  miejsce        Ignaś (gr. Jeżynki)

II miejsce        Natala (gr. Jeżynki)

Wszystkie Dzieci biorące udział w konkursie otrzymały dyplomy a zwycięzcy nagrody – artykuły plastyczne.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć przedstawiających:

– migawki ze wspólnych rodzinnych działań, których owocem były przepiękne wytwory plastyczne urzekające pomysłami, barwami i sposobem wykonania,

- wernisaż,

- dzieci, które wzięły udział w konkursie (tuż po wręczeniu dyplomów i nagród).

Bardzo dziękuję Dzieciom i Ich bliskim za ogromne zaangażowanie w wykonanie prac a Pracownikom żłobka za sprawne przeprowadzenie całego przedsięwzięcia.


 

 

Pysznie, zdrowo, kolorowo...

 

Codziennie w żłobku zajadamy się pysznościami przygotowywanymi przez naszego kucharza Pana Grzesia. Chętnie włączamy się także do prób samodzielnego przygotowywania ich. Niestety nie umiemy jeszcze nalewać napojów do kubeczków, nalewać zupki, nie umiemy też posmarować pieczywa ale za to świetnie radzimy sobie z nakładaniem rozmaitych dodatków na kanapki (oczywiście wybieramy te najbardziej kolorowe i smakowite kąski!!!) i... "owocowymi kompozycjami" do zup mlecznych. Dzięki temu uczymy się rytuałów związanych z przygotowywaniem posiłków a przede wszystkim doświadczamy radości z samodzielnych działań w tym zakresie.

Poznajemy produkty, z których przygotowywane są posiłki. Wiemy, że np. marchewka jest warzywem, ma pomarańczowy kolor, jest podłużna… Seler jest okrągły i bardzo intensywnie pachnie…  Wiemy skąd się bierze chlebek (w poprzednim miesiącu, z okazji Dnia Piekarza i Cukiernika, byliśmy na wycieczce w pieszyckiej piekarni)… Uwielbiamy pyszne jogurty i wiemy, że wytwarzane są z mleka… A mleko skąd się bierze??? To dopiero zagadka!

Podczas zajęć z zainteresowaniem wysłuchaliśmy wiersza J. Brzechwy "Na straganie"

https://www.google.com/search?client=firefoxd&q=na+straganie+tekst#fpstate=ive&vld=cid:5e1055d9,vid:cY7ToZx8QHQ,st:0/

Gorąco polecamy tę wersję innym dzieciom.

 

 

 

Mali odkrywcy

 

Wrotami do świata edukacji i najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty. Stanowią one podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Takie właśnie doświadczenia w ramach projektu „Bezpieczny i przyjazny żłobek” odbywają się w naszym żłobku.

Dzieci eksperymentowały używając mąki – najpierw rysowały różne wzorki na pokrywie pudełka a następnie podświetlały to dzieło latarką. Ale to nie koniec zabaw z użyciem mąki! Spójrzcie na małych młynarzy w żłobkowej sali…

Dzieci obserwowały także nadmuchany balonik, który przemieszczał się pod wpływem strumienia powietrza z suszarki, barwiły wodę i dolewały do niej olej… A co to? Olej wypłynął na wierzch!!!

Wiele emocji wzbudziły również zabawy sensoryczne. Sensoplastyka to plastyka pachnąca, słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda, sucha, mokra, lekka, ciężka… Wpływająca na stymulację zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku (błoto z mąki, kakao, cukru trzcinowego i wody smakowało niesamowicie! Upss…!).

W trakcie zorganizowanych zajęć dzieci doświadczyły ciekawych zjawisk łączenia produktów różnej faktury, mieszały je, przesypywały i kreatywnie brudziły się. Maluchy podczas samodzielnej zabawy miały okazję obserwować, jak materiał, który jest suchy i sypki zmienia się w mokry i kleisty, a następnie miękki i stały… Jednym słowem CUDA!

Poszukiwały też ukrytych elementów w piasku kinetycznym oraz bawiły się foremkami.

Małe rączki Jeżynek łowiły w miskach z wodą za pomocą chochelki kolorowe piłeczki. Segregowały je wg kolorów. A przy okazji… taplanie się w wodzie to przednia zabawa!!!

 

 

W lutym br., z wielkim zaangażowaniem całej kadry żłobka, przystąpiliśmy do realizacji projektu „Bezpieczny i przyjazny żłobek”. Celem tego przedsięwzięcia jest rozwijanie aktywności małych dzieci, wdrażanie do samodzielności, rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków a także rozbudzanie ciekawości i stymulowanie wszystkich obszarów rozwoju.

Aby uzyskać miano „Bezpiecznego i przyjaznego żłobka” przystąpimy do realizacji rozmaitych zadań.

Będziemy:

- zapewniać dzieciom bezpieczeństwo poprzez wprowadzenie polityki lub procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem, edukację opiekunów i rodziców oraz dostęp do informacji o instytucjach, w których można otrzymać pomoc,

- brać udział w codziennych zabawach na świeżym powietrzu – Pogoda to nie przeszkoda,

- wspierać rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych, między innymi poprzez organizację zajęć pt. Pysznie, zdrowo, kolorowo – w ramach których dzieci przygotowywać będą z pomocą opiekunów kanapki lub inne przekąski,

- wykonywać grupową pracę plastyczną pt. Owocowa przygoda,

- organizować Dzień Wymarzonego Bohatera,

- organizować rodzinne uroczystości, np. Dzień Mamy, Taty, Festyn Rodzinny,

- wykonywać, wspólnie z rodzicami i bliskimi, prace plastyczne w ramach Rodzinnego Konkursu Świątecznego (edycja Wielkanocna) a następnie zorganizujemy wernisaż połączony  z kiermaszem przygotowanych prac,

- organizować codzienne zajęcia ruchowe pt. Wesołe wygibasy,

- na bieżąco stwarzać optymalne warunki do wszystkich obszarów rozwoju,

- brać udział w kursie „Bezpieczny i przyjazny żłobek” w formie e-learning.

 

Wiele zadań spośród ww. są długofalowe i trwać będą do zakończenia projektu a niektóre odbywać się będą w określonych ramach czasowych ustalonych przez kadrę naszego żłobka.

Bezpieczny i przyjazny żłobek